Notícies

La Banda Simfònica de Barcelona desafia la intel·ligència artifical

Participa dins el cicle de música i ciències, de la UPC i el Conservatori Municipal de Música de Barcelona, amb la interpretació de l’obra Windbell de Cristina Ballarín

La Banda Simfònica de Barcelona (BSB) ha gravat prèviament, a porta tancada i seguint la normativa vigent, la composició de Cristina Ballarín. L’enregistrament es podrà gaudir íntegrament a través del canal de Youtube de la UPC divendres 11 de desembre a partir de les 19h, ja que forma part de la taula rodona Intel·ligència artificial i música: un debat ètic, estètic i tecnològic.

La sessió, presentada i moderada per Carme Fenoll, cap del gabinet rector de la UPC, s’iniciarà amb la conferència del filòsof Bernat Dedéu; seguida de la de Ferran Cruixent, enginyer industrial de la UPC i estudis superiors al Conservatori  Municipal de Música de Barcelona (CMMB). A continuació es realitzarà una taula rodona amb Cristina Ballarín, compositora de Windbell, membre de la BSB, graduada en piano pel Conservatori Municipal de Música de Barcelona (CMMB) i actualment cursa el tercer curs del grau superior de percussió al Conservatori del Liceu; i Guillem Serrallonga. Per acabar l’acte, que forma part del cicle Música amb enginy una mirada transversal, organitzat per la UPC i el Conservatori Municipal de Música de Barcelona (CMMB), es reproduirà l’enregistrament de WindBell que la BSB va gravar el 5 de desembre a l’Auditori del CMMB.

L’acte es podrà gaudir en format semipresencial des de l’Auditori del CMMB i, virtualment, des del canal de YouTube, que comptarà amb xat obert per incentivar la interacció de preguntes al debat.

Una partitura exigent que recorre diversos sentiments

Windbell és un poema simfònic que explica per mitjà de la música el viatge d’un vaixell a alta mar. L’obra s’inicia quan el vaixell inicia la seva travessia i al llarg de la composició se segueixen les vides dels passatgers. La composició s’ajusta a la forma sonata i presenta tocs minimalistes i jocs rítmics que, fent gala de varietat percussiva, són el motor intern de l’obra. “És una obra exigent i que posa de manifest el tema principal que es tracta a la sessió: un ordinador pot interpretar una obra, però mai podrà reproduir els diferents matisos; per exemple un fortissimo l’executarà igual per a tots els instruments, però potser al director li interessarà en un moment determinat que el mateix fortissimo alguns instruments el facin amb més o menys intensitat per potenciar l’emoció; això mai ho podrà controlar una intel·ligència artificial”, exposa Antònia Luengo, directora de la BSB.

Sense oblidar el factor de l’estat emocional dels músics que han de deixar de banda les cabòries de la seva vida privada, i com a bons professionals centrar-se en l’ara i aquí de la partitura. Però això no vol dir que no puguin emocionar-se interpretant i afegir unes lleugeres variacions de tempo que un ordinador -fred, algorítmic- mai serà capaç d’experimentar. “Es pot considerar que tota partitura té dues interpretacions, la que executa el director amb el seu plantejament i la de l’instrumentista, no debades s’anomenen intèrprets”, reflexiona Luengo sobre allà on mai no arribarà la intel·ligència artificial.

Windbell de Cristina Ballarín dins la sessió dedicada a la intel·ligència artificial serà una oportunitat per enriquir i mostrar en pràctica tota la teoria que prèviament s’haurà exposat a les conferències i taula rodona. Els interessats podran gaudir-ho, de forma gratuïta, a través del canal de YouTube del CMMB.

Show More

Related Articles

Back to top button