Federació Catalana Societats Musicals

  • *
    *
    *
    *
    *
    Fields marked with an asterisk (*) are required.

Portada



Tres bandes despleguen talent sobre l'Auditori en el 17è Festival de Bandes

Correu electrònic Imprimeix PDF

El 17è Festival de Bandes de Catalunya mostra la riquesa de la sonoritat de les bandes actualment. I aquesta riquesa és abundant i agosarada en el millor sentit de la paraula. Perquè cadascuna de les tres bandes que han actuat han arriscat amb composicions complexes i innovadores. Les tres han entès el risc com a camí de millora, a través de l'esforç que suposa enfrontar-te a un nou repte. El risc en el vessant artístic per si mateix ja és un valor, i fins i tot disculpa si al final un es queda curt i no arriba als resultats esperats.

La tarda del diumenge 24 de setembre dalt de l'escenari de l'Auditori de Barcelona hi ha hagut risc, sí, i per tant espectacle, i ningú no s'ha quedat curt. Cadascuna de les tres bandes, La Banda de Música de la Unió Musical Jaume Balmes de Santa Bàrbara, la Banda de Música de Benissanet i la Banda de Música i l'Orquestra de la Universitat Rovira i Virigili, han aconseguit brillar amb les seves propostes musicals. L'acte ha comptat amb la presentació de Pili Chana, de la Banda Unió Musical de Tarragona, que amb seguretat i professionalitat ha aportat dades d'interès que han posat en context cada banda i el seu repertori.

Dues estrenes innovadores

La banda i l'Orquestra de la Universitat Rovira i Virgili - per a l'ocasió s'ha ajuntat les dues formacions- ha interpretat dues estrenes: la composició guanyadora del Premi Josep Maria Lleixà de Composició per a Banda de Música, A Raiña lupa (La reina lloba), de la compositora i pianista Maria Mendoza. "L'obra, molt descriptiva, es basa en una llegenda gallega, segons la qual una reina tenia atemorits els pobles de la zona sud d'Orense, als qui demanava que li entreguessin menjar i altres matèries necessàries, fins que un poble es va negar a entregar-li res i va decidir atacar el castell de la reina. És, per tant, una obra que contraposa temes musicals: el poble, d'una banda, la reina, de l'altre", explica Mendoza de la seva obra. En acabar la interpretació, la compositora visiblement emocionada s'ha aixecat del seu seient i ha aplaudit la feina de Marcel Ortega, director, i la de la Banda i Orquestra de la URV, i de tots els músics.

Aquesta formació ha estrenat també el Concert per gralla i orquestra, una composició d'Elies Espí, que proposa un diàleg entre la gralla d'Albert Medina i la resta d'instruments. Si bé amb altres instruments propis de la cobla ja s'han fet unions amb la música de les bandes - i com a mostra la composició Scherzo sobre un tema popular de Joan Lamotte de Grignon, tercera peça que va interpretar la Banda i Orquestra de la URV-, amb la gralla no hi havia precedents. "El treball amb l'Albert ha estat constant, primer em va ensenyar els registres i particularitats de la gralla, i a partir d'aquí mentre escrivia li anava ensenyant el que componia", explica Elíes Espí, enginyer químic de professió, vinculat a la Banda i Orquestra de la URV. Pròpiament dita, la interpretació de Concert per a gralla i orquestra no és una estrena, ja que a principis de juny l'Orquestra de la URV la va estrenar, tot i que sí que es pot considerar que és el primer cop que la peça la interpreten tots els músics resultants de la unió de la Banda de Música i l'Orquestra de la URV. "El so de la gralla amb l'orquestra empasta molt bé, crec que és un camí que cal seguir investigant", conclou Espí.

"Han vingut cinc autocars, el 10% del poble és aquí"

Tot i haver-hi poc consens -tampoc gaire necessari d'altra banda- es consideren mil·lennials aquells que han nascut entre els 80 fins a l'any 2000. Així doncs, la Unió Musical "Jaume Balmes" de Santa Bàrbara, nascuda el 1989, seria un exponent de banda de creació més recent, que tot i així ofereix una proposta ja consolidada en el seu poble, Santa Bàrbara, el qual s'ha volcat en la banda. La proposta del director Joan Marc Subirats Calero s'ha fonamentat amb composicions modernes específiques per a bandes com ara Persis de James L. Hosay o Alpina Saga de Thomas Doss. "Però també volíem integrar tot el poble de Santa Bàrbara, i d'aquí que hem escollit la composició de Wink at you de Teo Aparició per a la qual hem comptat amb un cor format per nens de les escoles de primària, secundària i de l'Escola Municipal de Música. Han vingut cinc autocars, un 10% del poble és aquí", exposa Joan Marc Subirats Calero, director de la banda.

D'una banda mil·lennial, a una centenària, la Banda de Música de Benissanet, que en la seva part de concert han recorregut per bona part de tots els registres d'una banda municipal. Dirigida per Carles Capseta, han interpretat el pasdoble Benissanet, erigit en himne no-oficial del poble, de Josep Serra, músic destacat al poble, ja que va recuperar la banda després de la interrupció viscuda per la guerra civil. Tot seguit, la banda ha interpretat La Finale de La Simfonia del Nou Món, d'Antonin Dvorak i el poema simfònic Maud'Adib de Lino Guerreiro. "Valoro molt la possibilitat d'actuar a l'Auditori, però em quedo amb la feina prèvia, amb tot l'esforç previ", explica Capseta. Que ningú no el malinterpreti, es refereix a l'energia que l'elecció per a participar al 17è Festival de Bandes de Catalunya ha insuflat a la formació. Escollir una composició com la de Dvorak, exposa la voluntat de superació de la banda. "Que les bandes treballin peces simfòniques és important, ja que la banda s'exercita moltíssim, una obra simfònica no està pensada per a banda: la corda, per exemple hi és molt present, i comporta dificultats de tempo i de respiració, entre d'altres. Ha estat un repte l'adaptació de La Simfonia del Mon", explica un orgullós Capseta, que considera que per acabar de mostrar tot el registre de les bandes -des de pasdobles a obres simfòniques- la tercera composició ha estat "una obra contemporània, per a banda que mostra una harmonització moderna i amb molt de color trímbic" com el Maud'Adib del portuguès Guerreiro, explica Capseta.

Pel que fa als discursos de les autoritats, després d'un emotiu àudio a càrrec del conseller de Cultura a l'exili, Lluís Puig, Josep Pares, president de la Federació Catalana de Societats Musicals ha defensat fermament la llibertat dels presos polítics i que els exiliats puguin tornar a casa amb garanties. Un discurs reivindicatiu com el d'Antoni Herrera, subdirector de la direcció general de Cultura Popular, Associacionisme i Acció Culturals, que ha apel·lat a paraules de Puig: "La cultura per damunt de tot és llibertat".

La 17a edició del Festival de Bandes de Catalunya ha estat un espectacle lluït, divers i que mostra les bandes en una constant recerca per millorar dia a dia, transformant riscos en reptes. I els superen amb nota.

Article aparegut a Tornaveu

 

El Fem Banda de Lleida porta la banda La Primitiva Setabense de Xàtiva

Correu electrònic Imprimeix PDF
La 15a edició del Festival Fem Banda, que tindrà lloc del 15 de juny al 17 de juny, presenta un inici espectacular, un espectacle d'aquells que concedeixen certa indulgència al periodista perquè sobrecarregui el text d'adjectius afectats. Però no cal: els fets ja parlen per si mateixos. El festival Fem Banda arrencarà amb un concert inaugural que reunirà la Primitiva Setabense de Xàtiva, una de les bandes més emblemàtiques i que al llarg de la seva trajectòria ha rebut distincions com la màxima puntuació en el Concurs Mundial de Música de Kerkrade, a Holanda, el 1989, que actuarà conjuntament amb la Banda Municipal de Lleida (BML). Aquest concert inaugural, amb la direcció del director titular de la BML, Amadeu Urrea, tindrà lloc divendres 15 de juny a les 19:30h a la Plaça Paeria i reunirà més de 150 músics dalt de l'escenari.

Les dimensions d'aquest concert s'emmarca dins l'agermanament entre la ciutat de Lleida i la de Xàtiva, prometen un gran inici d'aquesta edició del Fem Banda, que en total acollirà la participació de vuit bandes i un total de 500 músics que actuaran a Lleida al llarg de diferents actuacions totes elles gratuïtes. Unes xifres que no perden espectacularitat. A més, el festival, que des de fa 4 anys es va reconvertir en un Festival Internacional, manté el concurs d'arts plàstiques que proposa als alumnes de les escoles de la ciutat participar construint instruments musicals presentats artesanalment amb objectes i materials reciclats, que al llarg de l'any s'ha treballat en els diferents centres escolars i que el 17 de juny es lliuraran els premis als guanyadors dins de l'acte de cloenda del Festival Fem Banda, als Camps Elisis a les 11h.  També el festival renova la voluntat de deslocalització que va mostrar l'any passat i enguany a Torres de Segre actuarà la banda francesa Les Sans Soucis, una banda que gaudeix dins del camp de l'animació d'un prestigi merescut, a la plaça Lluís Pelegrí a les 18:30h.

Un programa que obre Lleida a la música

Pròpiament endinsant-nos al programa, i després del concert inaugural de divendres 15 de juny, dissabte la Banda de l'Escola Municipal de Música d'Abrera oferirà a la Plaça de la Paeria un concert de benvinguda, que vindrà seguint de la cercavila festivapels carrers de Lleida amb les bandes Les Sans Soucis, la Banda Municipal de Ejea de los Caballeros, de l'Aragó, la Banda del Conservatori Municipal de Música de Barcelona.

La tarda del dissabte serà el torn pel Concurs Internacional de Bandes Simfòniques pròpiament dit, que a les 18.30h se celebrarà a l'Auditori Enric Granados amb la Banda del Conservatori Municipal de Música de Barcelona i la Banda de Grau Professional del Conservatori de Música de la Diputació a Tarragona, que com a episodi simfònic obligat interpretaran Vikings: The Legend del compositor ampostí Lionel Beltrán-Cecilia. Després de l'entrega dels premis al mateix Auditori, a les 20:30h la banda La Primitiva Setabense de Xàtiva oferirà un concert.

Però no tots els concerts del dissabte es duran a terme a l'Auditori Enric Granados, a més del de la banda francesa Les Sans Soucis a Torres de Segre a les 18:30h, Blai Band, Banda de l'Escola Municipal de Música Blai Net oferirà les 18h un concert a la Paeria, seguit de la Banda Muncipal de Ejea de los Caballeros.

Finalment diumenge 17de juny es reuniran als Camps Elisis de Lleida, a partir de les 11h, quatre de les bandes que hauran participat d'aquesta edició del Fem Banda: la Blai Band, La Banda de Grau Professional del Conservatori de Música de la Diputació a Tarragona, la Primitiva Setabense de Xàtiva i Les Sans Soucis.

El Festival Internacional de Fem Banda reafirma les seves principals virtuts i esdevé tot un patrimoni, una digna continuació als Festivals de Música de bandes dels Germans Roig Torné, dues personalitats que a finals dels segles XIX van tenir una gran incidència musical a Lleida, essent Jaume Roig el fundador de la Banda Popular el 1869, formada per músics procedents de les orquestres dels teatres lleidatans, i que en 1914 va convertir-se en la Banda Municipal de Lleida.
 

El 17è festival de bandes fusionarà diverses sonoritats catalanes

Correu electrònic Imprimeix PDF
Eixamplar l'univers sonor de les bandes de música i mostrar la transversalitat d'una manifestació cultural com les bandes o societats musicals seran un dels objectius del 17è Festival de bandes que se celebrarà diumenge 24 de juny a l'Auditori de Barcelona a les 18:30h.

El Festival comptarà amb la participació de la Banda de Música de la Unió Musical Jaume Balmes de Santa Bàrbara, conjuntament amb les corals infantils i juvenils de la població, és a dir, pràcticament la totalitat del món cantaire de la població; la Banda de Música de Benissanet i una fusió especial entre la Banda de Música i l'Orquestra de la Universitat Rovira i Virgili – URV, que interpretarà una composició molt especial que involucrarà sons que tenim associats a les cobles sardanistes. La mateixa banda interpretarà també A Raiña Lupa, obra guanyadora del V Concurs de Composició "Josep Maria Lleixà Subirats", de la compositora gallega Maria Mendoza.

Per a les bandes és un somni interpretar la seva música en un escenari excepcional com és l'Auditori. Les bandes escollides mostren la diversitat de models de banda presents, des de la Unió Musical Jaume Balmes de Santa Bàrbara, del Montsià, que va néixer l'any 1989, és una banda que compta amb uns 45 músics d'una mitjana d'edat molt jove i té associada una Escola Municipal de Música. Al concert de l'auditori interpretarà  Persis de James L. Hosay, Alpina Saga de Thomas Doss i Wink at you - Fantasy for winds, de Teo Aparicio Barberán.

Seguint amb la Banda de Música de Benissanet, fundada l'any 1900, amb activitat només interrompuda durant els anys de la Guerra Civil, s'ha mantingut com un referent cultural a la Ribera D'Ebre. I aglutina músics de Benissanet, Miravet, Mora la Nova, Bot i Pinell de Brai. Té com a compromís la recuperació de la cultura musical a la Ribera d'Ebre i Terra Alta i per això ha recuperat i arranjat jotes dels pobles de la zona. Interpretaran el pasdoble honorífic del poble: Benissanet, de Josep Serra, la final de la Simfonia del Nou Món, d'Antonin Dvorak i Maud’Adib - Poema simfònic, de Lino Guerreiro.

Per últim, l'Orquestra i Banda de la Universitat Rovira i Virgili, nascuda com a Orquestra XVI-XXI, el curs 1999-2000 ha tingut el pas de tres directors titulars. La gran novetat és el naixement l'any 2017 de la Banda de la URV, una manera de conèixer en el si de la universitat el gran talent de vents de les nostres comarques. Entra la banda i l'orquestra es compta amb 75 músics. A més de l'estrena de l'obra guanyadora, A Raiña Lupa, del concurs de composició de la FCSM, l'Orquestra i Banda de la Universitat Rovira i Virgili planteja un programa que amplia els sons de les bandes, amb la interpretació de Concert per gralla i orquestra, d'Elies Espí, que comptarà amb la gralla d'Albert Medina Perales. Aquesta peça és el primer concert per a gralla al nostre país. I seguint amb aquesta voluntat d'unificar sons de la cultura popular, s'interpretarà l'obra Scherzo sobre un tema popular català de Joan Lamote de Grignon, una obra que reuneix tot el mestratge compositiu del qui fou director de la Banda Municipal de Barcelona (1914 fins que va ser depurat per la dictadura franquista el 1939), és a dir, la fusió del so de banda amb les sonoritats catalanes de cobla. A la peça la tenora, el tible i el flabiol s'uniran amb els instruments de l'Orquestra i la Banda de la Universitat Rovira i Virigili.

En definitiva, són tres bandes catalanes amb història al darrere, sigui de més anys enrere o menys, però cada una amb els seus matisos i colors.

Els interessats poden adquirir la seva entrada (6€), fent clic aquí.
 
Pàgina 9 de 53
Home Notícies Portada